Tatry

Całą galerię zdjęć można oglądać tutaj!

(Jeśli Państwo chcą oglądnąć zdjęcia prywatne, można zawsze do mnie napisać ja podeślę link do zdjęć tutaj nie umieszczonych. Dla śledzących: Ukraina 2009Ukraina 2010)

{besps}img-do-artykulow/2012-ukraina/{/besps}

Ukraina... jakaż ona jest cudowna w swych przestrzeniach... stada gęsi, kaczek, krów i koni które chodzą czasami po drogach i pasą się na łąkach, przy rzekach. Kolorowe domki, i te wspaniałe ruiny zamków i twierdz. Podole jest pełne historycznych budowli. Można wyobrażać sobie jaką wspaniałą potęgę one niegdyś symbolizowały. No więc my ...

... 11 sierpnia 2012 o godz. 22:00 pożegnani przez Marysię wyruszamy sprzed biura PTTK w Dobczycach z przewodnikiem biura "Horyzonty" Rafałem Bartoszem na Ukrainę. Po ekspresowym (jak na tamte warunki) przekroczeniu granicy w Korczowej jedziemy do Lwowa. Po mszy i śniadaniu odbyliśmy krótki spacer po mieście - Sobór Św. Jura, Ratusz, Opera, Katedra Ormiańska. Parę minut na wypicie kawy i posilenie się - potem powrót do autokaru bo jedziemy do Skały Podolskiej nad Zbruczem. Ale Rafał wcześniej zatrzymał się by nam pokazać zamek w Trembowli!
Ja gdzieś na stronach www znalazłem takie oto słowa:

"„Więzów i hańby sama myśl zelżywa
Obraża zacność wolnej Podolanki,
Swoje więc dziecię na rękę porywa,
Jak Scytów niegdyś w Tauryce kapłanki,
Srogie dla wrogów dwa chwyciwszy noże,
Wielki! (zawołała) moich ojców Boże,
I wy ich cienie! macie dwie ofiary...”

Tak poeta Tymon Zaborowski opisywał scenę obrony Trembowli od najazdu tureckiego w 1675 roku oraz postać Anny Doroty Chrzanowskiej żony pułkownika wojsk koronnych Jana Samuela, dowódcy twierdzy."

Palac Tarlow
W 1394 Skała wraz z Podolem była przekazywana w lenno rycerzowi polskiemu Spytkowi z Melsztyna. W XVI w Zygmunt Stary przekazał ją w dzierżawę staroście kamienieckiemu Stanisławowi Lanckorońskiemu. Wojny w XVII w doprowadziły do upadku znaczenia Skały (zdobyta przez Tatarów, pustoszone przez Turków, splądrowane w czasie rebelii Chmielnickiego). Oglądamy ruiny zamku Lanckorońskich, pałacu Tarłów, gotycki kościół Wniebowzięcia NMP (zdewastowany przez komunistów), cerkiew Zaśnięcia Matki Boskiej i pomnik Chmielnickiego.

Kamieniec zamek

Jedziemy do Kamieńca Podolskiego - zakwaterowanie w hotelu Ksenia i wieczorny spacer po mieście. Z uwagi na obronne położenie w zakolu rzeki Smotrycz, rozbudowaną sieć fortyfikacji Kamieniec uważany był za najpotężniejszą warownię Rzeczpospolitej na Kresach. Zwiedzamy twierdzę (zwaną także "bramą do Polski" lub "przedmurzem chrześcijaństwa"). Rano po wyspaniu się i śniadaniu do godz. 13 zwiedzamy z miejscowym przewodnikiem Saszą (Aleksander Mular) Kamieniec Podolski.

Dodam bardzo osobisty wątek - moja mama, gdy czytała mi przy lampie naftowej Trylogię Sienkiewicza jako młodemu - 10 letniemu chłopakowi pewnie nigdy nie spodziewała się, że ja tam kiedyś pojadę - bo Ona nawet pewnie o tym nie marzyła, a Sienkiewicz czytany przez Mamę przy lampie naftowej i migocących na suficie "ognikach" spod fajerek pamiętam do dziś.

I tutaj nadmienię, że nie możemy sprostać Saszy wiedzą, profesjonalnością, serdecznością ... więc "posilamy" się pisząc ten artykuł wiedzą encyklopedyczną.

Oto fragment z Pana Wołodyjowskiego H. Sienkiewicza:

"- Myślę, że pan generał podolski nie opatrzył go należycie, a mieszczanie, ubezpieczeni położeniem, nie uczynili też tego, co powinni. Ketling mówił, że przyszły tam regimenty księdza biskupa Trzebickiego, bardzo moderowne. Dla Boga! oparliśmy się pod Zbarażem tylko za lichym wałem równie wielkiej przemocy, powinniśmy się oprzeć i teraz, boć to orłowe gniazdo ten Kamieniec..."

Dniestr 2
Po obejrzeniu starówki kamienieckiej i posiłku wyjeżdżamy do Parku Narodowego "Podilskie Towtri". Przepiękny widok na rozlewisko Dniestru zrekompensował błotnistą drogę. Zwiedzamy wykute przez mnichów groty, które pełniły funkcję kaplic i pochówku. Pijemy wodę ze źródełka, zawiązujemy "troski". Niestety chętnych do kąpieli nie było ze względu na warunki pogodowe. Za to otrzymujemy możliwość rejsu po Dniestrze. Witani gorąco przez kapitana płyniemy i podziwiamy widoki.

Pani AnielaZdjecie grupoweKolejny dzień to wieś Okopy św. Trójcy. Dawna twierdza nad Dniestrem u ujścia Zbrucza. To tutaj w czasie konfederacji barskiej Kazimierz Pułaski bronił się przed atakiem Moskali. Tutejszy kościół katolicki popadał w coraz większą ruinę - został spalony w 1945 roku. Tutaj ma miejsce wzruszające spotkanie z córką pochodzącego z Myślenic p. Bieli - Panią Anielą Bielą. (Pamiętam Zbaraż w 2010 roku i Panią, która jak zobaczyła, że przyjechał polski autobus to czekała na ławeczce i śpiewała polskie piosenki). To w Okopach umieścił akcję "Nieboskiej komedii" Zygmunt Krasiński.

Chocim
Chocim - budowla obronna usytuowana na skalistym brzegu Dniestru. Zamek był wielokrotnie burzony i poddawany rekonstrukcji. W 1621 roku armia Rzeczpospolitej Obojga Narodów pod wodzą hetmana Jana Chodkiewicza wspierana przez kozaków (pod wodzą Piotra Konasiewicza Zahajdacznego) odniosła zwycięstwo nad armią turecką sułtana Osmana II.

W Krzywczach zwiedzamy Jaskinię Kryształową. Atrakcję i przeżycia dla niektórych z nas potęguje fakt gdy dowiadujemy się, że w jaskini nie ma prądu i musimy wyruszyć na zwiedzanie z oświetleniem latarek, które ew. posiadmy lub kupujemy na miejscu za 20 chrywien. Trasa to 2,5 km, przejście to tzw. "głowa - nogi", "żeberka", "krokodyl". Przytulamy się do kamienia, który usuwa ból głowy - Jacek trzymał głowę najdłużej, widocznie tak go bolała. Jest też kamień, który spełnia marzenia. Ściany pokryte są różnokolorowymi kryształami gipsowymi.

Jazlowiec ruiny zamku

”Hej, dziewczyny! W górę kiecki,
jedzie ułan jazłowiecki.
Lance do boju szable w dłoń,
Bolszewika goń, goń, goń”

"Szybki" przejazd do Jazłowca - tu znajduje się jedna z najstarszych osad na Podolu. Miejsce urodzenia Kornela Ujejskiego. Oglądamy ruiny zamku, klasztor sióstr Niepokalanek założony przez bł. Marcelinę Darowską. Potem przejeżdżamy przez Buczacz, Stanisławów aby zanocować w Truskawcu. Docieramy tam 10 minut przed północą i o tej też porze jemy obiadokolację. Niektórzy mówili aby od razu zjeść też śniadanie i jechać dalej.

Ostatni dzień to zwiedzanie Truskawca. Rajmund Jarosz - polski burmistrz i prezydent miasta Drohobycz właściciel uzdrowisk w Truskawcu zadbał o jego rozwój. W tym mieście zwiedzamy kościół Wniebowzięcia NMP - mamy wielkie szczęście (tak jak z Saszą, Rafałem - naszymi przewodnikami), bo opowiada nam o kościele i mieście, o historii, o problemach wspaniały "przewodnik" (jednocześnie organista, kościelny, poeta i malarz, autor obrazów w kościele).

Kolejny przystanek to Drohobycz - miasto na tzw. szlaku solnym. Tu oglądamy popadającą w ruinę cerkiew św. Jerzego, ruiny wielkiej synagogi, kościół farny z pięknym kamiennym portalem. Tu przemilczymy jedynie o przewodniku, który nam otworzył kościół.

Krótka przerwa w Samborze i jedziemy na granicę w Medyce przez miejscowość Mościska, która doczekała nowej drogi w przeciągu trzech ostatnich lat. Niewiarygodnie szybko przekroczyliśmy granicę - 1:50 godz. - jedyną niemiłą osobą okazała się polska celniczka. Po przekroczeniu - rozpoczynamy powrót w dobczyckie strony. Oglądając przygody "Małego Rycerza" jeszcze raz wracamy pamięcią w miejsca, które obejrzeliśmy.

Czy kiedyś tu jeszcze wrócimy? Oby - bo jest co zwiedzać.

Zanim się pod tym tekstem podpiszemy (żona i ja) chcemy bardzo podziękować Rafałowi i Saszy oraz opiekunowi kościoła w Truskawcu, za piękne opowiedzianą historię Podola, za opowieści o ziołach i roślinności (chociaż nie było anonsowanego zaskrońca rybołowa oraz jaszczurki zielonej), o zamkach... także kierowcom, którzy mimo ogromnych dziur w drogach ukraińskich dawali zawsze radę nas szczęśliwie dowieź, no i największe PODZIĘKOWANIA dla Pawła Kwiecińskiego - naszego klubowego przewodnika za zorganizowanie tej wycieczki (mimo narzekań ze strony niektórych uczestników) - mam nadzieję, że być może pojedziemy jeszcze na kolejną wycieczkę na Ukrainę.

Historię wycieczki spisali: Józefa, Stanisław Malarowie

filmy i prezentacje z tej podróży/wycieczki/

Kontakt

PTTK Oddział w Dobczycach
32-410 Dobczyce ul. Podgórska 1
tel. 12 271-11-76; 505 451 570
WWW: pttk.dobczyce.pl, zamek.dobczyce.pl
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
webmaster: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

informacja

Szanowni Państwo powstała z przyczyn bezpieczeństwa nowa strona PTTK Oddział Dobczyce, zmienił się też szablon naszej strony i w związku z tym bardzo proszę o ew. uwagi dotyczące estetyki strony jak i jej funkcjonalności. Wszystkie informacje są skatalogowane w MENU górnym.

Polecamy

zamek dobczyce zamki gotyckie logo zamki.res.pl wirtualny zamek